Seriál: Jak začít podnikat? 10 kroků k úspěšnému podnikání – 3. krok: Průzkum trhu

Průvodce průzkumem trhu vám pomůže pochopit jeho význam. Poskytneme vám informace o tom, jak vést projekt výzkumu. Získajte přehled o vašich možnostech bez ohledu na výši finančních prostředků.
Co je průzkum trhu?
Trhový průzkum, jako vlastník firmy, vykonáváte v podstatě stále – když hovoříte se zákazníky nebo sledujete konkurenty. Formalizace tohoto procesu a úroveň složitosti závisí na vás.
Možností máte hned několik. Můžete vytvořit jednoduchý dotazník o spokojenosti zákazníků, zaměřit se na studium demografických údajů blízké oblasti. Nejlepší však je vykonat komplexní průzkum, který si vyžaduje pomoc od profesionálů.
Proč průzkum uskutečnit?
Díky průzkumu získáte informace, které mohou pomoci vašim obchodním rozhodnutím, inovacím a růstu. Průzkum pomáhá určit si základní marketingový mix 4P:
- produkt = popis produktu a jeho vlastnosti (funkčnost, vzhled, záruky, klientský servis)
- cena = cena produktu včetně slev a akcí, cenová politika podniku
- místo = nemluvíme o konkrétním místě, ale o problematice distribuce produktu od výrobce ke konečnému zákazníkovi
- propagace = způsob, jak informovat zákazníky o produktu, cesty propagace (reklama a publicita, sociální média, branding)
Benefity průzkumu trhu:
- lepší pochopení spotřebitelů a jejich preferencí
- identifikace příležitostí růstu a profitování
- přizpůsobení se změnám trhu
- monitorování konkurence
- snižovaní rizika při podnikatelských rozhodnutích
Kdy začít s mapováním trhu?
Pro začínající podniky je průzkum trhu klíčovým prvkem podnikatelského plánu. Společně přispívají k určení prodejního potenciálu produktů, lákají zákazníky a zabezpečují prodej a opakované obchody.
Situace vhodné k průzkumu trhu:
- rozšiřovaní byznysu
- změna lokace podnikání
- nové reklamní kampaně
- otevření nové pobočky
- představení nových produktů
Jak vést přínosný průzkum trhu?
První krok je stanovit si jasné cíle průzkumu. Dále je potřebné, abyste si připravili strategii a vybrali techniky na sběr dat.
Primární výzkum
Umožňuje získávání informací dotazováním, pozorováním nebo experimentem. Jaké by měly být základní otázky?
- Kdo jsou moji zákazníci a jak se k nim dostanu?
- profil zákazníka, perspektiva vybrané lokace, marketingová strategie
- Jaké produkty kupující chtějí a potřebují?
- požadavky a potřeby zákazníků
- Jaké faktory ovlivňují rozhodnutí zákazníků ke koupi?
- cena, servis, značka, vhodnost
- Jaké ceny můžu nastavit?
- očekávaní zákazníků
- Kdo jsou moji konkurenti?
- jejich fungování, silné a slabé stránky
V této části se nejčastěji využívá dotazník – emailem, telefonem, webem, osobně. Každá možnost dotazování má svoje plusy a mínusy. Je jenom na vás, co vám více vyhovuje. Dejte si pozor na stylizaci otázek, které musí být:
- krátké, jednoduché a konkrétní
- vynechte zavádějící a nejednoznačné otázky
- formálně upravené, aby se lehce četly
Sekundární výzkum
Využívá existující zdroje – záznamy, knihy, výzkumné studie, informace ze zodpovězených otázek. Je méně časově i finančně náročný.
Zejména se zaměřuje na:
- ekonomické podmínky a změny
- trendy v odvětví
- demografické údaje
- stav trhu práce
- mezinárodní trhy, které by pomohly růstu mého podniku
To jsou základní informace o přínosech průzkumu trhu a o tom, jak ho provádět. V další části seriálu se dozvíte o získávání zpětné vazby.
-350x200.jpg)
Hotdesk od Flexi Office
Hot desking představuje model sdílení pracovního místa ve společnosti, které je užíváno více zaměstnanci. Podobnou službu nabízí i Flexi Office.
celý článek
Jaký má vliv hudba na pracovišti?
Věděli jste, že hudba na pracovišti dokáže pozitivně ovlivnit náš pracovní výkon? Který typ hudby je k tomu nejvhodnější? Více zjistíte v našem článku.
celý článek
Jak úspěšně zvládat stres na pracovišti?
Až 60 % pracovníků na celém světě zažívá na svém pracovišti stres. Víte, jak je možné stres na pracovišti úspěšně zvládat? Zjistěte v našem článku.
celý článek