Open space kancelář není pro každého

15 / 09 / 2019 Článek FLEXI OFFICE

Open space kancelář není pro každého

Co je to koncept open space kanceláří a odkud pochází?

Poprvé se objevuje v USA, a to již v padesátých letech minulého století. Masové rozšíření zaznamenal v sedmdesátých letech tamtéž. Do Česka přichází se zpožděním, a ještě v současné době se těší značné popularitě.

Open space v jednoduchosti znamená, že jednotliví zaměstnanci nejsou rozmístěni do izolovaných kanceláří, ale sdílejí velký otevřený prostor. Původně bylo obvyklé, že místo samostatných kanceláří sloužily zaměstnancům alespoň oddělené kóje. Pocit soukromí tak zůstával do jisté míry zachován. Následně se začalo upouštět i od toho a open space většinou znamená opravdu zcela otevřený prostor.

Výhody open space kanceláří

  • Víc lidí na menším prostoru. Hlavní výhoda je jasná. S tímto přístupem lze do omezeného prostoru nacpat velké množství zaměstnanců. Firma tím tedy ušetří na nájemném, protože jí pro kanceláře postačuje menší plocha.
  • Vyšší míra interakce mezi zaměstnanci – předpokládalo se, že snížením vzdálenosti mezi zaměstnanci se zákonitě dosáhne toho, že spolu budou více komunikovat. Tím by se zaměstnanci měli více aktivně zapojovat a spolupracovat na řešení pracovních problémů.
  • Zaměstnanec je neustále pod dozorem a bude podávat lepší výkon. Tím, že si bude zaměstnanec vědom neustálé možnosti kontroly, nedovolí si práci šidit. Vydá ze sebe pro firmu to nejlepší.

 

Nevýhody a současný vývoj

  • Ztráta soukromí. Zaměstnanci ji v „čistokrevných“ open space kancelářích pociťují často. A nevede to k vyšší výkonnosti, jak se původně předpokládalo. Proto se nyní setkáváme s tím, že firmy do kanceláří umísťují místnosti, které slouží k odpočinku či odreagování zaměstnanců. Ti si mohou během pracovní pauzy zdřímnout nebo třeba relaxovat s kolegy při hře.
  • Pokles produktivity. Jak již bylo naznačeno výše, open space nepřinesl nárůst produktivity, naopak. Firmy si začínají uvědomovat, že je praktičtější vyhradit zaměstnancům klidné místo pro telefonování, aby nerušili ostatní. Někteří zaměstnanci ocení separované místnosti pro pracovní schůzky. Ne vše se zkrátka hodí řešit před armádou kolegů. Také začlenění zasedacích místností funguje pro zvýšení produktivity.

Čistokrevné open space kanceláře dnes už spíše ustupují do pozadí. Z ekonomických důvodů se s nimi stále setkáváme, ale jsou častěji naředěné prostorem, který umožní zaměstnancům zregenerovat, zbavit se neustálého dohledu a cítit se jako člověk. Aktuálním trendem je, aby kanceláře maximálně vycházely zaměstnancům vstříc. Myslely na jejich potřeby a přizpůsobovaly se jim. I za cenu toho, že jde o nákladnější řešení.

Pokud hledáte správné kanceláře pro svou firmu a zároveň nechcete investovat obří částky do jejich zařízení a vybavení, nabízíme vám možnost pronájmu plně vybavené servisované kanceláře dle vašich potřeb. Tím docílíte výhod obojího – vyhnete se počátečním investicím a všem neduhům open space kanceláří.

  předchozí článek další článek  
PF 2024

PF 2024

22 / 12 / 2023 Článek FLEXI OFFICE

Děkujeme Vám za důvěru a přízeň v roce 2023 a do nového roku 2024 přejeme hodně osobních i pracovních úspěchů.

celý článek
Vánoční provozní doba recepcí v Praze

Vánoční provozní doba recepcí v Praze

05 / 12 / 2023 Novinka FLEXI OFFICE

Vánoční provozní doba recepcí v Praze

celý článek
Máte již registrovaného skutečného majitele? Flexi Office vám pomůže

Máte již registrovaného skutečného majitele? Flexi Office vám pomůže

26 / 09 / 2023 Novinka FLEXI OFFICE

Od června 2021 je v platnosti novela zákona o evidenci skutečných majitelů. S registrací skutečného majitele vám může pomoci společnost Flexi Office.

celý článek
FLEXI OFFICE | Moje profesionální zázemí

rychlý kontakt

kontakt

FLEXI OFFICE s.r.o.
Ovocný trh 572/11
110 00 Praha 1
Česká republika
+420 225 991 991
info@flexioffice.cz
PRONÁJEM ZDARMA
books on zlibrary
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace