Coworking – alternativa k vlastní vybavené kanceláři

17 / 10 / 2017 Článek FLEXI OFFICE

Coworking – alternativa k vlastní vybavené kanceláři

Co znamená coworking?

Coworking, jak už anglická terminologie napovídá, znamená v doslovném překladu „spolupráci“. V současném moderním světě tím však míníme sdílené pracovní prostory. Dnešní doba je otevřená novým projektům, startupům, zajímavým nápadům. Pokud ale chcete začít podnikat bez kapitálu a investorů, je jasné, že si nemůžete dovolit investovat do pronájmu vlastních prostor. Představa vybavené kanceláře s kuchyňkou, kávovarem a pohodlným křeslem tak zůstává pouze představou. Právě coworkingové prostory se pro vás mohou stát přijatelnou alternativou.

Trocha historie

Ačkoliv sdílené pracovní prostory existovaly již ve dvacátém století, termín coworking jsme začali používat až v roce 2005. První sdílená kancelář byla tehdy otevřena v americkém San Francisku. V naší republice můžeme coworkingová centra vídat přibližně od roku 2009, dříve ve větších městech, jako například Praha, Brno nebo Ostrava, dnes už téměř kdekoliv. Po coworkingových centrech je v současné době velká poptávka, a tak rostou tak říkajíc diametrální řadou.

Jak to vypadá v praxi?

Coworkingové kanceláře by v ideálním případě měly být plně vybaveny. Nezbytností je samozřejmě kancelářský nábytek a rychlé připojení k internetu. Součástí centra bývá většinou kuchyňka, zasedací místnost s projektorem, sociální zařízení a mnohdy také odpočinkový prostor. (V některých případech se myslí dokonce i na podnikavé maminky a prostory mohou být vybaveny také dětským koutkem. Bonusem může být sdílená síťová tiskárna, či další pomůcky potřebné ke kancelářské práci, jako například whiteboard, laminovačka, řezačka na papír a další vymoženosti.

Coworkingové centrum můžete navštěvovat jak pravidelně, tak jednorázově. Pravidelnost, tedy členství, se v tomto případě ale vyplatí. Jako stálí uživatelé sdílených kanceláří pak většinou hradíte měsíční poplatek, jednorázové návštěvy bývají zpoplatněny dle počtu strávených hodin.

Výhody a nevýhody coworkingu

Nespornou výhodou sdílených prostor je samozřejmě cena. Nejenom, že neplatíte spotřebované energie, ale utratíte pouze za reálný čas strávený efektivní prací. Důležitou funkci ale plní také společnost lidí různých profesí. Díky sdíleným prostorám se pohybujete neustále mezi podnikavými lidmi. Komunita, kterou členové coworkingu vytváří, může často urychlit díky networkingu vaše obchodování. „Kolegové“ také mohou vypomoct s řešením konkrétních problémů: zatímco vy totiž fungujete ve svých zajetých kolejích, vaši sousedé z kanceláře mohou na věc nabídnout jiný pohled, pomoci vám objevit postupy, které vás ani nenapadly, nebo jste je doposud přehlíželi.

Kromě rozšíření známostí a obchodních kontaktů jste často také díky komunitní práci zváni na vzdělávací akce či workshopy, které vás mohou posouvat dál. No a samozřejmě nejste rušeni vlastními dětmi, televizí, signalizující pračkou, nebo čímkoliv, co by vás doma nenechalo chladnými.

Na druhou stranu může být právě poslední zmíněná výhoda i nevýhodou. Pokud vás rozptyluje cizí prostředí a neznámí lidé, nemusí být coworking zrovna to pravé ořechové. A jestli sníte o pracovním stole se spoustou fotografií a upomínkových předmětů, budete zklamáni. Je totiž dosti pravděpodobné, že budete pokaždé sedět na jiné židli. Právě z důvodu, aby sdílené kanceláře vyhovovaly všem, vznikají ve světě různá coworkingová centra, z nichž můžete vybírat. Raději byste menší rodinné prostředí, nebo velký rušný open space?

Na závěr je ale třeba zmínit, že v České republice je coworking pořád v plenkách. Bohužel se často stává, že se podnikatelé provozující sdílené kanceláře na trhu neudrží. Zisky nemají vysoké a poptávka obzvláště v menších městech stále pokulhává. Od sdílených kanceláří u nás nelze tedy prozatím očekávat totéž, co ve světě. Je ale jen otázkou poptávky, kdy to přijde.

  předchozí článek další článek  
Vánoční provozní doba recepcí v Praze

Vánoční provozní doba recepcí v Praze

05 / 12 / 2023 Novinka FLEXI OFFICE

Vánoční provozní doba recepcí v Praze

celý článek
Máte již registrovaného skutečného majitele? Flexi Office vám pomůže

Máte již registrovaného skutečného majitele? Flexi Office vám pomůže

26 / 09 / 2023 Novinka FLEXI OFFICE

Od června 2021 je v platnosti novela zákona o evidenci skutečných majitelů. S registrací skutečného majitele vám může pomoci společnost Flexi Office.

celý článek
Servisované privátní kanceláře versus coworkingová centra: V čem je rozdíl?

Servisované privátní kanceláře versus coworkingová centra: V čem je rozdíl?

15 / 08 / 2023 Novinka FLEXI OFFICE

Jaký je rozdíl mezi coworkingem a servisovanou privátní kanceláří? Porovnali jsme pro vás jednotlivé možnosti a zde vám přinášíme výsledek.

celý článek
FLEXI OFFICE | Moje profesionální zázemí

rychlý kontakt

kontakt

FLEXI OFFICE s.r.o.
Ovocný trh 572/11
110 00 Praha 1
Česká republika
+420 225 991 991
info@flexioffice.cz
PRONÁJEM ZDARMA
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace